Канон покаянияСогласно библейскому учению, скорбь и уныние — это результат греховной жизни человека. Впадая в них, душа отпадает от Бога, от источника радости и любви, мира и блага. Но Господь обещал дать человеку по его вере, поэтому вопреки различным ситуациям и явлениям, которые могут происходить в нашей жизни, даже по грехам своим попав под один из смертных грехов — уныние, необходимо стремиться выйти из него как можно скорее, пока эта болезнь не укоренилась и не разрослась в душе.

  • История
  • Чтение канона в наши дни
  • О языке канона
  • Основные виды молебных песнопений Пресвятой Богородице
  • Канон молебный ко Пресвятой Богородице
  • Канон покаянный ко Пресвятой Богородице
  • Канон Богородице перед причастием
  • Значение канонов ко Пресвятой Богородице

Одним из способов, который позволяет избегнуть тягостного положения, стало чтение специального правила, которое помогает победить это опасное духовное заболевание. Правило называется Покаянный канон. Он может читаться к Ангелу-Хранителю, который приставлен к человеку и способен по просьбе своего подопечного многое для него сделать, ко Господу и, конечно, к нашей главной Заступнице — Царице Небесной.

История

Канон покаянный ко святой БогородицеВ VIII веке от Рождества Христова молебный канон Божией Матери был создан святым человеком, духовным писателем по имени Феостирикт (или Феоктист). Это был известный в свое время почитатель священных икон и автор многих духовных текстов.

Тогда в Греции правил император Константин Копроним. Он был жестоким царем, а период его правления является временем появления иконоборчества вдобавок к гонениям на Церковь. Время правления императора Константина Копронима иногда даже сравнивают с периодом властвования языческого правителя Диоклетиана, который бесчеловечно издевался над христианами. Равным образом и данный правитель подвергал монахов за их верность Христу, за то, что те оберегали иконы, ужасающим пыткам.


К несчастью, и Святой Феостирикт не стал исключением: ему были обожжены горячей смолой нос и руки. Остальных побивали камнями. Впрочем, этот святой старец, создатель священных покаянных Канонов ко Господу, Богородице и святым, тем не менее стойко выдержал выпавшие на его долю испытания и в итоге прожил плодотворную долгую жизнь, преставившись в глубоком старчестве.

В древних источниках содержатся сведения, что святой Феостирикт нередко страдал от приступов черного уныния. Оно было связано с постоянными гонениями со стороны императора державы на христиан того времени. Он глубоко переживал за судьбы Церкви Христовой, Его людей, поскольку на них постоянно обрушивались жестокие нападки.

Потому, будучи глубоко верующим человеком и к тому же имея дар духовного писательства, он составил особые гимнографические песни-поэмы, которые получили название Священных Покаянных Канонов ко Христу, Божией Матери, Ангелу-Хранителю. Эти песнопения поддерживали монаха и позволяли побеждать это тягостное состояния и снова обретать мир в своей душе и гармонию в отношениях со Всевышним.

Чтение канона в наши дни

В наши дни верующие, которые читают в особых ситуациях эти каноны святого Феостирикта, равным образом испытывают позитивный результат не только в отношении своего внутреннего состояния, но также отмечают положительные изменения и во внешней, семейной, личной жизни.

Каноны распеваются совместно с другими песнопениями или по отдельности. Главное, чтобы молитва шла от сердца, именно это в итоге сыграет решающую роль.

О языке канона


Чтение канонаИзначально, поскольку канон написан греком, он и был создан на родном языке автора — греческом. После нашими предками он был переведен на тогдашний славянский. На этом языке до сих пор в наших современных храмах на нем напечатаны книги, по которым церковнослужители поют молитвы по всем канонам. Для удобства пользования и понимания выпущены новые книги, в которых сохранены все слова молитв, но напечатаны современными буквами.

Это намного облегчило понимание. Собственно, именно этот вариант мы видим практически во всех молитвословах. Поначалу тяжело понимать славянские словесные конструкции, манеру выражения мысли, длинные сложные предложения и проч. Но для христиан, для которых русский язык стал вторым родным, но не был таковым изначально, существуют переводы, где все слова и выражения молитв написаны так, будто их писал современный человек с использованием полностью современной лексики. Такие молитвословы можно купить или услышать, к примеру, на Новом Афоне в Абхазии.

Разумеется, покаянные каноны переведены на все языки мира, чтобы к этому великому наследию возможности исцеления своей души и получения помощи свыше могли приступить и христиане из прочих народностей.


Основные виды молебных песнопений Пресвятой Богородице

Следует отметить, что на сегодняшний момент написано уже довольно значительное количество молебных обращений к Божией Матери, пожалуй, больше, чем кому-либо из святых или даже Господу. Связано это со множеством Ее святых чудотворных икон. Однако в целом все молитвы, как большие, так и малые, разделяют на:

  • молебные,
  • покаянные.

Канон молебный ко Пресвятой Богородице

Как чтят канонБольше всего известен молебный канон Божией Матери, который начинается со слов «к Богородице прилежно ныне притецем», текст которого применяется также при пении молебна Божией Матери. Он был написан в XII веке послушником одного из мужских монастырей того времени.

Это молебное песнопение получило свое название в силу исключительно проникновенных песнопевческих стихов, которые способны вызвать у молящегося этими словами каждого христианина состояние, которое евангельски называется «сокрушение сердца», — когда человек не просто признает свое несовершенство, но и начинает скорбеть об этом, что в итоге приводит к тому, что он становится более человечным, добрым, внимательным.


Именно это можно назвать «умягчение злых сердец». Это нужно не для того, чтобы просто сокрушить человека, ослабить его и отнять все его достоинства. А, можно сказать, поменять минус на плюс. Гордость заменить смирением, кротостью и любовью к ближнему — такому же когда-то поврежденному. Зло заменить также любовью и прощением за все причиненные скорби и стать добрее, а значит, сильнее.

Человек добрый и сильный в своем сердце и воле к добру возвращает внутрь себя истинное достоинство своей души. И, что еще важнее, достоинство перед глазами Бога — чтобы тот мог не только по милости давать человеку различные блага, но и по тому, что добрый и любящий человек этого становится просто достоин.

Разумеется, смирение перед Богом (как высшей любовью) позволяет творцу восстановить в нас все поврежденные участки души и дать благодать, которую исправленная душа человеческая будет в состоянии принять в себя. А с возвращением благодати Божией из души человека сами по себе уходят и все зло и посмертные состояния души:

  • Канон в православной церквиуныние,
  • гнев,
  • ярость,
  • маловерие,
  • гордыня,
  • желание всех судить,
  • клевета,
  • лживость,
  • похотливость и многое другое.

В свое время такое благодатное влияние молебствия стало причиной того, что святые отцы включили канон Богородице перед Причастием — каждый верующий должен был прочесть его, чтобы с верным настроем подойти к принятию в себя Тела и Крови Христовой.

Следует отметить, что на первоначальное его предназначение указывает краткое пояснение, которое говорит о том, что это песнопение также стоит начать читать, когда человека одолевает различная душевная скорбь. Правило спасает от нее и от уныния.

Канон покаянный ко Пресвятой Богородице

Канон покаянный ко святой БогородицеПомимо молебного песнопения, в молитвослове для мирян и монахов также часто публикуется и канон покаянный ко Пресвятой Владычице нашей. Христианское православное вероучение говорит о том, что-то, что не в силах простить себе и другим человек, может Бог. А также во все времена, еще со времени своего земного странствования, Матерь Божия могла просить Своего прекрасного Сына о людях, о событиях — обо всем.


И сейчас, когда Она — Царица Неба и земли и имеет благодать от Бога получать все, что попросит, она не забывает нас. Поэтому к Ее покрову и защите от самих себя, от греха и повреждений души прибегают все те, кто осознал в этом необходимость. Теперь она является Помощницей и Покровительницей всех грешных людей.

Именно по этой причине все христиане (и не только) из века в век взывают к Ней в своих прошениях о помощи от последствий своих греховных действий. Прибегание к канонам к Матери Божией, прошениям о ее помощи в замаливании грехопадений — данное песнопение к Пречистой Деве Марии является наиболее доступным средством в достижении этой цели.

Канон Богородице перед причастием

Перед причастием читают совмещенные каноны:

  • Господу Иисусу Христу,
  • Молебный ко Пресвятой Богородице,
  • Ангелу-Хранителю.

От каждого канона взято по одному тропарю (песне). Между песнями поется припев (их несколько, и они меняются в зависимости от места канона). К Божией Матери запев звучит как «Пресвятая Богородица, спаси нас». Как вариант, может быть «Пресвятая Богородице», с буквой «е» в окончании. Это не стоит воспринимать как ошибку, а нужно знать, что сохранен древний вариант произношения, где сохранился звательный падеж, а он имеет окончания -о и -е.

Три канона перед причастием соединяются следующим образом:


  • Какие существуют каноныирмос 1 песни с соответствующим гласом берется из покаянного канона ко Господу Иисусу;
  • несколько 1 песни тропарей покаянного канона ко Господу;
  • тропари 1 песни молебного канона ко Пресвятой Богородице, ирмос не поется;
  • тропари 1 песни канона ко Ангелу-Хранителю, ирмос также не поется. И так все 9 песней канонов. Важно знать, что вторая песнь каждого из перечисленных канонов опускается. Вторая песнь в канонах начинает читаться в Великий пост, поскольку там вспоминаются страдания Иисуса Христа и всего того, что предшествовало этому событию.
  • После третьей песни читается седален (на этом куске можно сидеть).
  • После шестой песни совмещенного канона читается предлагаемый в молитвослове кондак и икос.
  • По завершении девятой песни читаются полагающиеся молитвы и псалмы.

Это обычная процедура чтения совмещенных канонов. Но, в любом случае, следует полагаться на составителя молитвослова: в них все обычно все соответствует правилам.

Также можно обратиться за подробными разъяснениями к Богослужебным указаниям или же Типикону — полному уставу Церковной жизни и проведения молитвословий и Богослужений.

Значение канонов ко Пресвятой Богородице


Чтение канонов перед Таинствами исповеди и Причастия — это последовательность просьб ко Господу и Матери Его, чтобы даровали возможность исповедаться, здоровье, чтобы дали сил приступить ко Причастию и очистить душу перед собой и Богом, чтобы Ангел-Хранитель был неотступно рядом и не позволял темным силам нападать, влиять и посылать дурные мысли, не допускал к душе духа уныния и проч., избавил от искушений. Канон перед причащением святых Христовых Таин способен:

  • помочь настроить ум, сердце и душу на общение с Отцом Небесным,
  • придать сил и здоровья сходить на исповедь,
  • освободиться от грехов,
  • дать внутренние возможности для борьбы с ними и со злыми духами.

Ни в коем случае не стоит оправдывать свою лень, давать себе поблажки или обвинять кого-то другого в своих грехах. Скорбь и стыд за свои действия должны быть нелицемерными. Здоровье души сообщит силы и плотской составляющей человека.

Постоянное чтение канона способно на многое:

  • вылечить злобу и гневливость.
  • утихомирить желание ругаться и ссориться,
  • придать хорошее настроение,
  • утолить жадность и подарить желание делиться добром с людьми.

Канон совмещённыйСуществует множество примеров, когда после молитвы с людьми происходили самые благоприятные события, получалось то, что раньше было недоступно. Молитва — это дверь в жизнь каждого для разного блага. Господь всегда слышит (даже если не показывает) мольбы грешников, а множество Ангелов, по заверению Христа Иисуса, радуются на небесах и торжествуют, когда кто-то из грешников (а это мы все) приносит Богу покаяние и возносит искренние молитвы.

Чтение канона ко Пресвятой Деве Марии, как и все прочие молитвы, необходимо не спеша, с сердечным вниманием и сокрушением сердца. Имеет большое значение старание осознать значение канона, чтобы через правильный настрой получить благодать Божию.

molitva.guru

К желающему Причаститься:

Желающий причаститься должен достойно приготовиться к этому Святому Таинству. Приготовление это (в церковной практике оно называется говением) продолжается несколько дней и касается как телесной, так и духовной жизни человека. Телу предписывается воздержание, т.е. телесная чистота и ограничение в пище (пост). В дни поста исключается пища животного происхождения — мясо, молоко, яйца и, при строгом посте, рыба. Хлеб, овощи, фрукты употребляются в умеренном количестве. Ум не должен рассеиваться по мелочам житейским и развлекаться.

В дни говения надлежит посещать богослужение в храме, если позволяют обстоятельства, и более прилежно выполнять домашнее молитвенное правило: кто читает обычно не все утренние и вечерние молитвы, пусть читает все полностью, кто не читает каноны, пусть в эти дни читает хотя бы по одному канону. Накануне причащения надо быть на вечернем богослужении и прочитать дома, кроме обычных молитв на сон грядущим, канон покаянный, канон Богородице и Ангелу хранителю.

Каноны читают или один за другим полностью, или соединяя таким образом: читается ирмос первой песни покаянного канон («Яко по суху…») и тропари, затем тропари первой песни канона Богородице («Многими содержнмь…»), опуская ирмос «Воду прошед», и тропари канона Ангелу хранителю, тоже без ирмоса «Поим Господеви…». Так же читают и следующие песни. Тропари перед каноном Богородице и Ангелу хранителю, а также стихиры после канона Богородице в таком случае опускаются.

Читается также канон ко причащению и, кто пожелает, — акафист Иисусу Сладчайшему. После полуночи уже не едят и не пьют, ибо принято приступать к Таинству Причащения натощак. Утром прочитываются утренние молитвы и всё последование ко Святому Причащению, кроме канона, прочитанного накануне.

Перед причащением необходима исповедь — вечером ли, или утром, перед литургией.

Каноны в дни говения:

Последование ко Святому Причащению.

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас. Аминь.

Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, Иже везде сый и вся исполняяй, Сокровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша.

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. (Трижды)

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.

Господи, помилуй. (Трижды)

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Отче наш, Иже еси на небесех! Да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим, и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Господи, помилуй. (12 раз)

Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу. (Поклон)

Приидите, поклонимся и припадем Христу, Цареви нашему Богу. (Поклон)

Приидите, поклонимся и припадем Самому Христу, Цареви и Богу нашему. (Поклон)

Псалом 22

Господь пасет мя, и ничтоже мя лишит. На месте злачне, тамо всели мя, на воде покойне воспита мя. Душу мою обрати, настави мя на стези правды, имене ради Своего. Аще бо и пойду посреде сени смертныя, не убоюся зла, яко Ты со мною еси, жезл Твой и палица Твоя, та мя утешиста. Уготовал еси предо мною трапезу сопротив стужающым мне, умастил еси елеом главу мою, и чаша Твоя упоявающи мя, яко державна. И милость Твоя поженет мя вся дни живота моего, и еже вселити ми ся в дом Господень, в долготу дний.

Псалом 23

Господня земля, и исполнение ея, вселенная и вси живущии на ней. Той на морях основал ю есть, и на реках уготовал ю есть. Кто взыдет на гору Господню? Или кто станет на месте святем Его? Неповинен рукама и чист сердцем, иже не прият всуе душу свою, и не клятся лестию искреннему своему. Сей приимет благословение от Господа, и милостыню от Бога, Спаса своего. Сей род ищущих Господа, ищущих лице Бога Иаковля. Возмите врата князи ваша, и возмитеся врата вечная, и внидет Царь славы. Кто есть сей Царь славы? Господь крепок и силен, Господь силен в брани. Возмите врата князи ваша, и возмитеся врата вечная, и внидет Царь славы. Кто есть сей Царь славы? Господь сил, Той есть Царь славы.

Псалом 115

Веровах, темже возглаголах, аз же смирихся зело. Аз же рех во изступлении моем: всяк человек ложь. Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Чашу спасения прииму и имя Господне призову, молитвы моя Господеви воздам пред всеми людьми Его. Честна пред Господем смерть преподобных Его. О, Господи, аз раб Твой, аз раб Твой и сын рабыни Твоея; растерзал еси узы моя. Тебе пожру жертву хвалы, и во имя Господне призову. Молитвы моя Господеви воздам пред всеми людьми Его, во дворех дому Господня, посреде тебе, Иерусалиме.

Слава и ныне: Аллилуиа.

(Трижды с тремя поклонами)

Тропари, глас 8-й

Беззакония моя презри, Господи, от Девы рождейся, и сердце мое очисти, храм то творя пречистому Твоему Телу и Крови, ниже отрини мене от Твоего лица, без числа имеяй велию милость.

Слава: Во причастие святынь Твоих како дерзну (вниду), недостойный? Аще бо дерзну к Тебе приступити с достойными, хитон мя обличает, яко несть вечерний, и осуждение исходатайствую многогрешной души моей. Очисти, Господи, скверну души моей, и спаси мя, яко Человеколюбец.

И ныне: Многая множества моих, Богородице, прегрешений, к Тебе прибегох, Чистая, спасения требуя: посети немощствующую мою душу, и моли Сына Твоего и Бога нашего, дати ми оставление, яже содеях лютых, Едина Благословенная.

(Во святую же Четыредесятницу:

Егда славнии ученицы на умовении вечери просвещахуся, тогда Иуда злочестивый сребролюбием недуговав омрачашеся, и беззаконным судиям Тебе праведнаго Судию предает. Виждь, имений рачителю, сих ради удавление употребивша: бежи несытыя души, Учителю таковая дерзнувшия. Иже о всех 6лагий Господи, слава Тебе.)

Псалом 50

Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя. Яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. Тебе Единому согреших и лукавое пред Тобою сотворих, яко да оправдишися во славесех Твоих, и победиши внегда судити Ти. Се бо в беззакониях зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо истину возлюбил еси, безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся, омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие, возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отъими от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего, и Духом владычним утверди мя. Научу беззаконыя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего, возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо: всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен: сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая: тогда возложат на алтарь Твой тельцы.

Канон, глас 2-й

Песнь 1

Грядите, людие, поим песнь Христу Богу, раздельшему море, и наставльшему люди, яже изведе из работы египетский, яко прославися.

Припев: Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей.

Хлеб живота вечнующаго да будет ми Тело Твое Святое, благоутробне Господи, и Честная Кровь, и недуг многообразных исцеление.

Припев: Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене.

Осквернен делы безместными окаянный, Твоего Пречистаго Тела и Божественныя Крове недостоин есмь, Христе, причащения, егоже мя сподоби.

Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.

Богородичен: Земле благая, благословенная Богоневесто, клас прозябшая неоранный и спасительный миру, сподоби мя сей ядуща спастися.

Песнь 3

На камени мя веры утвердив, разширил еси уста моя на враги моя. Возвесели бо ся дух мой, внегда пети: несть свят, якоже Бог наш, и несть праведен паче Тебе, Господи.

Слезныя ми подаждь, Христе, капли, скверну сердца моего очищающия: яко да благою совестию очищен, верою прихожду и страхом, Владыко, ко причащению Божественных даров Твоих.

Во оставление да будет ми прегрешений Пречистое Тело Твое, и Божественная Кровь, Духа же Святаго общение и в жизнь вечную, Человеколюбче, и страстей и скорбей отчуждение.

Богородичен: Хлеба животнаго Трапеза Пресвятая, свыше милости ради сшедшаго, и мирови новый живот дающаго, и мене ныне сподоби недостойнаго, со страхом вкусити сего, и живу быти.

Песнь 4

Пришел еси от Девы, не ходатай, ни Ангел, но Сам, Господи, воплощен, и спасл еси всего мя человека. Тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи.

Восхотел еси, нас ради воплощся, Многомилостиве, заклан быти яко овча, грех ради человеческих: темже молю Тя, и моя очисти согрешения.

Исцели души моея язвы, Господи, и всего освяти: и сподоби, Владыко, яко да причащуся тайныя Твоея Божественныя вечери, окаянный.

Богородичен: Умилостиви и мне Сущаго от утробы Твоея, Владычице, и соблюди мя нескверна раба Твоего и непорочна, яко да прием умнаго бисера, освящуся.

Песнь 5

Света подателю и веков Творче, Господи, во свете Твоих повелений настави нас; разве бо Тебе иного бога не знаем.

Якоже предрекл еси, Христе, да будет убо худому рабу Твоему, и во мне пребуди, якоже обещался еси: се бо Тело Твое ям Божественное, и пию Кровь Твою.

Слове Божий и Боже, угль Тела Твоего да будет мне помраченному в просвещение, и очищение оскверненной души моей Кровь Твоя.

Богородичен: Марие, Мати Божия, благоухания честное селение, Твоими молитвами сосуд мя избранный соделай, яко да освящений причащуся Сына Твоего.

Песнь 6

В бездне греховней валяяся, неизследную милосердия Твоего призываю бездну: от тли Боже, мя возведи.

Ум, душу и сердце освяти, Спасе, и тело мое, и сподоби неосужденно, Владыко, к страшным Тайнам приступити.

Да бых устранился от страстей, и Твоея благодати имел бы приложение, живота же утверждение, причащением Святых, Христе, Таин Твоих.

Богородичен: Божие, Боже, Слово Святое, всего мя освяти, ныне приходящаго к Божественным Твоим Тайнам, Святыя Матере Твоея мольбами.

Кондак, глас 2-й

Хлеб, Христе, взяти не презри мя, Тело Твое, и Божественную Твою ныне Кровь, пречистых, Владыко, и страшных Твоих Тайн причаститися окаяннаго, да не будет ми в суд, да будет же ми в живот вечный и безсмертный.

Песнь 7

Телу златому премудрыя дети не послужиша, и в пламень сами поидоша, и боги их обругаша, среди пламене возопиша, и ороси я Ангел: услышася уже уст ваших молитва.

Источник благих, причащение, Христе, безсмертных Твоих ныне Таинств да будет ми свет, и живот, и безстрастие, и к преспеянию же и умножению добродетели Божественнейшия ходатайственно, едине Блаже, яко да славлю Тя.

Да избавлюся от страстей, и врагов, и нужды, и всякия скорби, трепетом и любовию со благоговением, Человеколюбче, приступаяй ныне к Твоим безсмертным и Божественным Тайнам, и пети Тебе сподоби: благословен еси, Господи, Боже отец наших.

Богородичен: Спаса Христа рождшая паче ума, Богоблагодатная, молю Тя ныне, раб Твой, Чистую нечистый: хотящаго мя ныне к пречистым Тайнам приступити, очисти всего от скверны плоти и духа.

Песнь 8

В пещь огненную ко отроком еврейским снизшедшаго, и пламень в росу преложшаго Бога, пойте дела яко Господа, и превозносите во вся веки.

Небесных, и страшных, и святых Твоих, Христе, ныне Тайн, и Божественныя Твоея и тайныя вечери общника быти и мене сподоби отчаяннаго, Боже Спасе мой.

Под Твое прибег благоутробие, Блаже, со страхом зову Ти: во мне пребуди, Спасе, и аз, якоже рекл еси, в Тебе; се бо дерзая на милость Твою, ям Тело Твое, и пию Кровь Твою.

Припев: Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе.

Троичен: Трепещу, приемля огнь, да не опалюся яко воск и яко трава; оле страшнаго таинства! оле благоутробия Божия! Како Божественнаго Тела и Крове брение причащаюся, и нетленен сотворяюся?

Песнь 9

Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, воплощься от Девы нам явися, омраченная просветити, собрати расточенная: тем всепетую Богородицу величаем.

Христос есть, вкусите и видите: Господь нас ради, по нам 6о древле бывый, единою Себе принес, яко приношение Отцу Своему, присно закалается, освящаяй причащающияся.

Душею и телом да освящуся, Владыко, да просвещуся, да спасуся, да буду дом Твой причащением священных Таин, живущаго Тя имея в себе со Отцем и Духом, Благодетелю Многомилостиве.

Якоже огнь да будет ми, и яко свет, Тело Твое и Кровь, Спасе мой, пречестная, опаляя греховное вещество, сжигая же страстей терние, и всего мя просвещая, покланятися Божеству Твоему.

Богородичен: Бог воплотися от чистых кровей Твоих; темже всякий род поет Тя, Владычице, умная же множества славят, яко Тобою яве узреша всеми Владычествующаго, осуществовавшагося человечеством.

Достойно есть… Трисвятое. Пресвятая Троице… Отче наш… Тропарь дня, или праздника. Если неделя, тропарь воскресный по гласу. Если же нет, настоящие тропари, глас 6-й:

Помилуй нас, Господи, помилуй нас; всякаго бо ответа недоумеюще, сию Ти молитву, яко Владыце, грешнии приносим: помилуй нас.

Слава: Господи, помилуй нас, на Тя бо уповахом; не прогневайся на ны зело, ниже помяни беззаконий наших, но призри и ныне яко благоутробен, и избави ны от враг наших. Ты бо еси Бог наш, и мы людие Твои, вси дела руку Твоею, и имя Твое призываем.

И ныне: Милосердия двери отверзи нам, благословенная Богородице, надеющиися на Тя да не погибнем, но да избавимся Тобою от бед: Ты бо еси спасение рода христианскаго.

Господи, помилуй. (40 раз)

Затем поклоны, сколько хочешь.

И стихи:

Молитва 1-я, Василия Великого

Владыко Господи Иисусе Христе, Боже наш, источниче жизни и безсмертия, всея твари видимыя и невидимыя Содетелю, безначальнаго Отца соприсносущный Сыне и собезначальный, премногия ради благости в последния дни в плоть оболкийся, и распныйся, и погребыйся за ны неблагодарныя и злонравныя, и Твоею Кровию обновивый растлевшее грехом естество наше, Сам, Безсмертный Царю, приими и мое грешнаго покаяние, и приклони ухо Твое мне, и услыши глаголы моя. Согреших бо, Господи, согреших на небо и пред Тобою, и несмь достоин воззрети на высоту славы Твоея: прогневах бо Твою благость, Твоя заповеди преступив и не послушав Твоих повелений. Но Ты, Господи, незлобив сый долготерпелив же и многомилостив, не предал еси мя погибнути со беззаконьми моими, моего всячески ожидая обращения. Ты бо рекл еси, Человеколюбче, пророком Твоим: яко хотением не хощу смерти грешника, но еже обратитися и живу быти ему. Не хощеши бо, Владыко, создания Твоею руку погубити, ниже благоволиши о погибели человечестей, но хощеши всем спастися, и в разум истины прийти. Темже и аз, аще и недостоин есмь небесе и земли, и сея привременныя жизни, всего себе повинув греху, и сластем поработив, и Твой осквернив образ; но творение и создание Твое быв, не отчаяваю своего спасения окаянный, на Твое же безмерное 6лагоутробие дерзая, прихожду. Приими убо и мене, Человеколюбче Господи, якоже блудницу, яко разбойника, яко мытаря и яко блуднаго, и возми мое тяжкое бремя грехов, грех вземляй мира, и немощи человеческия исцеляяй, труждающияся и обремененныя к Себе призываяй и упокоеваяй, не пришедый призвати праведныя, но грешныя на покаяние. И очисти мя от всякия скверны плоти и духа, и научи мя совершати святыню во страсе Твоем: яко да чистым сведением совести моея, святынь Твоих часть приемля, соединюся святому Телу Твоему и Крови, и имею Тебе во мне живуща и пребывающа, со Отцем, и Святым Твоим Духом. Ей, Господи Иисусе Христе, Боже мой, и да не в суд ми будет причастие пречистых и животворящих Тайн Твоих, ниже да немощен буду душею же и телом, от еже недостойне тем причащатися, но даждь ми, даже до конечнаго моего издыхания, неосужденно восприимати часть святынь Твоих, в Духа Святаго общение, в напутие живота вечнаго, и во благоприятен ответ на страшнем судищи Твоем: яко да и аз со всеми избранными Твоими общник буду нетленных Твоих благ, яже уготовал еси любящим Тя, Господи, в нихже препрославлен еси во веки. Аминь.

Молитва 2-я, святого Иоанна Златоустого

Господи Боже мой, вем, яко несмь достоин, ниже доволен, да под кров внидеши храма души моея, занеже весь пуст и палcя есть, и не имаши во мне места достойна еже главу подклонити; но якоже с высоты нас ради смирил еси Себе, смирися и ныне смирению моему; и якоже восприял еси в вертепе и в яслех безсловесных возлещи, сице восприими и в яслех безсловесныя моея души, и во оскверненное мое тело внити. И якоже не неудостоил еси внити, и свечеряти со грешники в дому Симона прокаженнаго, тако изволи внити и в дом смиренныя моея души, прокаженныя и грешныя; и якоже не отринул еси подобную мне блудницу и грешную, пришедшую и прикоснувшуюся Тебе, сице умилосердися и о мне грешнем, приходящем и прикасающем Ти ся; и якоже не возгнушался еси скверных ея уст и нечистых, целующих Тя, ниже моих возгнушайся сквернших оныя уст и нечистших, ниже мерзких моих и нечистых устен, и сквернаго и нечистейшаго моего языка. Но да будет ми угль пресвятаго Твоего Тела, и честныя Твоея Крове, во освящение и просвещение и здравие смиренней моей души и телу, во облегчение тяжестей многих моих согрешений, в соблюдение от всякаго диавольскаго действа, во отгнание и возбранение злаго моего и лукаваго обычая, во умерщвление страстей, в снабдение заповедей Твоих, в приложение Божественныя Твоея благодати, и Твоего Царcтвия присвоение. Не бо яко презираяй прихожду к Тебе, Христе Боже, но яко дерзая на неизреченную Твою благость, и да не на мнозе удаляяйся общения Твоего, от мысленнаго волка звероуловлен буду. Темже молюся Тебе: яко един сый Свят, Владыко, освяти мою душу и тело, ум и сердце, чревеса и утробы и всего мя обнови, и вкорени страх Твой во удесех моих, и освящение Твое неотъемлемо от мене сотвори; и буди ми помощник и заступник, окормляя в мире живот мой, cподобляя мя и одесную Тебе предстояния со святыми Твоими, молитвами и моленьми Пречистыя Твоея Матере, невещественных Твоих служителей и пречистых сил, и всех святых, от века Тебе благоугодивших. Аминь.

Молитва 3-я, Симеона Метафраста

Едине чистый и нетленный Господи, за неизреченную милость человеколюбия наше все восприемый смешение, от чистых и девственных кровей паче естества Рождшия Тя, Духа Божественнаго нашествием, и благоволением Отца присносущнаго, Христе Иисусе, премудросте Божия, и мире, и сило; Твоим восприятием животворящая и спасительная страдания восприемый, крест, гвоздия, копие, смерть, умертви моя душетленныя страсти телесныя. Погребением Твоим адова пленивый царствия, погреби моя благими помыслы лукавая советования, и лукавствия духи разори. Тридневным Твоим и живоносным воскресением падшаго праотца возставивый, возстави мя грехом поползшагося, образы мне покаяния предлагая. Преславным Твоим вознесением плотское обоживый восприятие, и сие десным Отца седением почтый, сподоби мя причастием святых Твоих Тайн десную часть спасаемых получити. Снитием Утешителя Твоего Духа сосуды честны священныя Твоя ученики соделавый, приятелище и мене покажи Того пришествия. Хотяй паки приити судити вселенней правдою, благоволи и мне усрести Тя на облацех, Судию и Создателя моего, со всеми святыми Твоими: да безконечно славословлю и воспеваю Тя, со безначальным Твоим Отцем, и Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Молитва 4-я, святого Иоанна Дамаскина

Владыко Господи Иисусе Христе, Боже наш, едине имеяй власть человеком оставляти грехи, яко благ и Человеколюбец презри моя вся в ведении и не в ведении прегрешения, и сподоби мя неосужденно причаститися Божественных, и преславных, и пречистых, и животворящих Твоих Тайн, не в тяжесть, ни в муку, ни в приложение грехов, но во очищение, и освящение, и обручение будущаго живота и Царствия, в стену и помощь, и в возражение сопротивных, во истребление многих моих согрешений. Ты бо еси Бог милости, и щедрот, и человеколюбия, и Тебе славу возсылаем, со Отцем, и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Молитва 5-я, святого Василия Великого

Вем, Господи, яко недостойне причащаюся пречистаго Твоего Тела и честныя Твоей Крове, и повинен есмь, и суд себе ям и пию, не разсуждая Тела и Крове Тебе Христа и Бога моего, но на щедроты Твоя дерзая прихожду к Тебе рекшему: ядый Мою Плоть, и пияй Мою Кровь, во Мне пребывает, и Аз в нем. Умилосердися убо, Господи, и не обличи мя грешнаго, но сотвори со мною по милости Твоей; и да будут ми святая сия во исцеление, и очищение, и просвещение, и сохранение, и спасение, и во освящение души и тела; во отгнание всякаго мечтания, и лукаваго деяния, и действа диавольскаго, мысленне во удесех моих действуемаго, в дерзновение и любовь, яже к Тебе; во исправление жития и утверждение, в возращение добродетели и совершенства; во исполнение заповедей, в Духа Святаго общение, в напутие живота вечнаго, во ответ благоприятен на страшнем судищи Твоем: не в суд или во осуждение.

Молитва 6-я, святого Симеона Нового Богослова

От скверных устен, от мерзкаго сердца, от нечистаго языка, от души осквернены, приими моление, Христе мой, и не презри моих ни словес, ниже образов, ниже безстудия. Даждь ми дерзновенно глаголати, яже хощу, Христе мой, паче же и научи мя, что ми подобает творити и глаголати. Согреших паче блудницы, яже уведе, где обитаеши, миро купивши, прииде дерзостне помазати Твои нозе, Бога моего, Владыки и Христа моего. Якоже ону не отринул еси пришедшую от сердца, ниже мене возгнушайся, Слове: Твои же ми подаждь нозе, и держати и целовати, и струями слезными, яко многоценным миром, сия дерзостно помазати. Омый мя слезами моими, очисти мя ими, Слове. Остави и прегрешения моя, и прощение ми подаждь. Веси зол множество, веси и струпы моя, и язвы зриши моя, но и веру веси, и произволение зриши, и воздыхание слышиши. Не таится Тебе, Боже мой, Творче мой, Избавителю мой, ниже капля слезная, ниже капли часть некая. Несоделанное мое видесте очи Твои, в книзе же Твоей и еще несодеянная написана Тебе суть. Виждь смирение мое, виждь труд мой елик, и грехи вся остави ми, Боже всяческих: да чистым сердцем, притрепетною мыслию, и душею сокрушенною, нескверных Твоих причащуся и пресвятых Тайн, имиже оживляется и обожается всяк ядый же и пияй чистым сердцем; Ты бо рекл еси, Владыко мой: всяк ядый Мою Плоть, и пияй Мою Кровь, во Мне убо сей пребывает, в немже и Аз есмь. Истинно слово всяко Владыки и Бога моего: божественных бо причащаяйся и боготворящих благодатей, не убо есмь един, но с Тобою, Христе мой, Светом трисолнечным, просвещающим мир. Да убо не един пребуду кроме Тебе Живодавца, дыхания моего, живота моего, радования моего, спасения миру. Сего ради к Тебе приступих, якоже зриши, со слезами, и душею сокрушенною избавления моих прегрешений прошу прияти ми, и Твоих живодательных и непорочных Таинств причаститися неосужденно, да пребудеши, якоже рекл еси, со мною треокаянным: да не кроме обрет мя Твоея благодати, прелестник восхитит мя льстивне, и прельстив отведет боготворящих Твоих словес. Сего ради к Тебе припадаю, и тепле вопию Ти: якоже блуднаго приял еси, и блудницу пришедшую, тако приими мя блуднаго и сквернаго, Щедре. Душею сокрушенною, ныне бо к Тебе приходя, вем, Спасе, яко иный, якоже аз, не прегреши Тебе, ниже содея деяния, яже аз содеях. Но сие паки вем, яко не величество прегрешений, ни грехов множество превосходит Бога моего многое долготерпение и человеколюбие крайнее; но милостию сострастия тепле кающияся, и чистиши, и светлиши, и света твориши причастники, общники Божества Твоего соделоваяй независтно, и странное и Ангелом, и человеческим мыслем, беседуеши им многажды, якоже другом Твоим истинным. Сия дерзостна творят мя, сия вперяют мя, Христе мой. И дерзая Твоим богатым к нам благодеянием, радуяся вкупе и трепеща, огневи причащаюся трава сый, и странно чудо, орошаемь неопально, якоже убо купина древле неопальне горящи. Ныне благодарною мыслию, благодарным же сердцем, благодарными удесы моими, души и тела моего, покланяюся и величаю, и славословлю Тя, Боже мой, яко благословенна суща, ныне же и во веки.

Молитва 7-я, святого Иоанна Златоустого

Боже, ослаби, остави, прости ми согрешения моя, елика Ти согреших, аще словом, аще делом, аще помышлением, волею или неволею, разумом или неразумием, вся ми прости яко благ и Человеколюбец, и молитвами Пречистыя Твоея Матере, умных Твоих служителей и святых сил, и всех святых, от века Тебе благоугодивших, неосужденно благоволи прияти ми святое и пречистое Твое Тело и честную Кровь, во исцеление души же и тела, и во очищение лукавых моих помышлений. Яко Твое есть царство и сила и слава, со Отцем и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Его же, 8-я

Несмь доволен, Владыко Господи, да внидеши под кров души моея; но понеже хощеши Ты, яко Человеколюбец, жити во мне, дерзая приступаю; повелевавши, да отверзу двери, яже Ты един создал еси, и внидеши со человеколюбием якоже еси, внидеши и просвещаеши помраченный мой помысл. Верую, яко сие сотвориши: не бо блудницу, со слезами пришедшую к Тебе, отгнал еси; ниже мытаря отвергл еси покаявшася; ниже разбойника, познавша Царство Твое, отгнал еси; ниже гонителя покаявшася оставил еси, еже бе: но от покаяния Тебе пришедшия вся, в лице Твоих другое вчинил еси, Един сый благословенный всегда, ныне и в безконечныя веки. Аминь.

Его же, 9-я

Господи Иисусе Христе, Боже мой, ослаби, остави, очисти и прости ми грешному, и непотребному, и недостойному рабу Твоему прегрешения, и согрешения, и грехопадения моя, елика Ти от юности моея, даже до настоящаго дне и часа согреших: аще в разуме и в неразумии, аще в словесех или делех, или помышлениих и мыслех, и начинаниих, и всехмоих чувствах. И молитвами безсеменно рождшия Тя, Пречистыя и Приснодевы Марии,Матере Твоея, единыя непостыдныя надежды и предстательства и спасения моего, сподоби мя неосужденно причаститися пречистых, безсмертных, животворящих и страшных Твоих Таинств, во оставление грехов и в жизнь вечную: во освящение, и просвещение, крепость, исцеление, и здравие души же и тела, и в потребление и всесовершенное погубление лукавых моих помыслов, и помышлении, и предприятии, и нощных мечтаний, темных и лукавых духов; яко Твое есть царство, и сила, и слава, и честь, и поклонение, со Отцем и Святым Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Молитва 10-я, святого Иоанна Дамаскина

Пред дверьми храма Твоего предстою, и лютых помышлений не отступаю; но Ты, Христе Боже, мытаря оправдивый, и хананею помиловавый, и разбойнику рая двери отверзый, отверзи ми утробы человеколюбия Твоего и приими мя приходяща и прикасающася Тебе, яко блудницу, и кровоточивую: ова убо края ризы Твоея коснувшися, удобь исцеление прият, ова же пречистеи Твои нозе удержавши, разрешение грехов понесе. Аз же, окаянный, все Твое Тело дерзая восприяти, да не опален буду; но приими мя, якоже оныя, и просвети моя душевныя чувства, попаляя моя греховныя вины, молитвами безсеменно Рождшия Тя, и небесных сил; яко благословен еси во веки веков. Аминь.

Молитва святого Иоанна Златоустого

Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистинну Христос, Сын Бога живаго, при-шедый в мир грешныя спасти, от нихже первый есмь аз. Еще верую, яко сие есть самое пречистое Тело Твое, и сия есть самая честная Кровь Твоя. Молюся убо Тебе: помилуй мя, и прости ми прегрешения моя, вольная и невольная, яже словом, яже делом, яже ведением и неведением, и сподоби мя неосужденно причаститися пречистых Твоих Таинств, во оставление грехов, и в жизнь вечную. Аминь.

Приходя же причаститься, произноси мысленно эти стихи Метафраста:

Затем:

Вечери Твоея тайныя днесь, Сыне Божий, причастника мя приими; не бо врагом Твоим тайну повем, ни лобзания Ти дам, яко Иуда, но яко разбойник исповедаю Тя: помяни мя, Господи, во Царствии Твоем.

И стихи:

Потом, тропари:

Усладил мя еси любовию, Христе, и изменил мя еси Божественным Твоим рачением; но попали огнем невещественным грехи моя, и насытитися еже в Тебе наслаждения сподоби: да ликуя возвеличаю, Блаже, два пришествия Твоя.

Во светлостех Святых Твоих како вниду, недостойный? Аще 6о дерзну совнити в чертог, одежда мя обличает, яко несть брачна, и связан извержен буду от Ангелов.Очисти, Господи, скверну души моея, и спаси мя, яко Человеколюбец.

Также молитву:

Владыко Человеколюбче, Господи Иисусе Христе Боже мой, да не в суд ми будут Святая сия, за еже недостойну ми быти: но во очищение и освящение души же и тела, и во обручение будущия жизни и царствия. Мне же, еже прилеплятися Богу, благо есть, по-лагати во Господе упование спасения моего.

И еще:

Вечери Твоея тайныя… (См. выше)

www.tatmitropolia.ru