Богоматерь премудрая

Перед чудотворным образом «Подательница ума» молятся об успехах в учебе школяров и просвещении разума взрослых.

Разума много не бывает

С незапамятных времен православные свято чтут образ Божией Матери «Прибавление ума» (или иначе «Подательница ума»), хотя в наши дни икону с таким необычным названием редко встретишь в храмах. Ее происхождение связано с глубокой верой русских людей в Пресвятую Богородицу – ходатаицу перед Сыном Своим о даровании духовных благ, главным среди которых является озарение ума и сердца Божественной Истиной.

«Не те умны, которые изучили изречения и писания древних мудрецов, но те, у которых душа умна, которые могут рассудить, что добро и что зло», – наставлял преподобный Антоний Великий. Рассказывают, что в старину к иконе «Подательница ума» приходили душевнобольные, и многие из них по своей вере получали от Пресвятой Богородицы исцеление.

Издавна родители, замечавшие у детей слабый ум или трудности в овладении грамотой, неизменно обращались за помощью к Богородице. И сегодня любящие матери молятся перед этим образом о просвещении своих детей.


«Подательница ума» считается и «профессиональной» покровительницей студентов – неудивительно, что празднование ее совершается 28 августа, накануне учебного года. Впрочем, многим взрослым тоже не мешает помолиться о прибавлении ума: как говорится, мудрости много не бывает.

Необычная икона

Среди других православных образов Божией Матери икона «Прибавление ума» выглядит весьма непривычно: Богоматерь и Христос вместе облачены в один длинный колоколообразный плащ-далматик красного цвета, расшитый золотыми крестами, украшенный драгоценными камнями. Общее одеяние символизирует неразделимость служения Богоматери и Ее Сына. В верхних углах иконы изображены лампады с языками пламени, под аркой портика сверкает звездное небо, внизу виднеется город, символизирующий Небесный Иерусалим. Над головами Богородицы и Младенца Христа, увенчанных царскими венцами, парят три Серафима, у подножия – Херувим с распростертыми крыльями, с обеих сторон – Ангелы с зажженными свечами.

Необычна не только иконография, но и история образа. Считается, что его создал в XVII веке иконописец, который во время церковного раскола долго не мог понять смысла реформы Патриарха Никона. Он так мучился в стремлении определить, какие богослужебные книги верны – старые или новые, что боялся потерять рассудок, поэтому стал просить Богородицу о вразумлении. Молитвы помогли ему получить ответ, а он исполнил обещание, данное Пресвятой Деве, и написал ее в том образе, в котором Она ему явилась.


Назарет – Лорето – Москва

В начале ХХ столетия русский ученый-этнограф, археограф, писатель Андрей Александрович Титов установил, что прототипом иконы «Прибавление ума» послужила статуя Богоматери из итальянского города Лорето. Он писал: «В Лорето находится Святой Домик, или Святая Хижина, где помещается образ Богоматери. Этот образ сделан целиком из кедрового дерева, покрытого сплошь бриллиантовыми ривьерами и жемчужными нитками. Изображение Богоматери, в общем, сходно с нашей иконой ”Прибавление ума”, которая западного происхождения, только переделана на ”московский манер”»

Когда-то Лоретская статуя Богоматери хранилась в маленьком домике в Назарете, где родилась и жила Пресвятая Богородица. В XIII веке, когда турки стали завоевывать восточные земли, множество христианских святынь было перенесено с Востока в Западную и Центральную Европу. Епископу города Лорето явилась в видении Царица Небесная, сказавшая ему: «Сын мой, Мое скромное жилище в Назарете, где Я родилась и провела молодость, прибывает на ваши берега». Так и случилось: и Святой Дом, и кедровая статуя переехали в Лорето. Место было выбрано не случайно: историки свидетельствуют о том, что в этом итальянском городе еще за столетие до перенесения Дома Богоматери находилась церковь «Святой Марии в лавровой роще».


Святой Дом в Лорето имеет три стены, в его восточной части расположен алтарь, где за престолом под аркой установлено изваяние Богоматери с Младенцем. На их головах – драгоценные короны; правой рукой Христос благословляет, а в левой руке сжимает державу – символ царской власти. На Руси первые образы Лоретской Богоматери появились в XVI веке, вскоре после посещения Святой Хижины русскими паломниками. Сохранились документальные подтверждения переписки папы Римского Климента VII с Великим князем Василием III, который направил в Италию для переговоров Еремея Трусова «со товарищи». Гостеприимный папа рекомендовал московским послам побывать в Лорето и осмотреть древние христианские святыни. Описание этого путешествия под заголовком «Повесть о храме Святыя Богородицы, в нем же родися от Иоакима и Анны» вскоре распространилось в многочисленных списках по всей Руси, а затем было воплощено и в красках.

Гости города Лорето, посетившие Дом Святого Семейства, получают в дар картонную иконку «Прибавление ума», на которой под итальянским образом добавлена подпись: «Богоматерь Лоретская. Русская икона XVIII века». Старославянская надпись гласит: «Икона Пресвятой Матери Божией, Пречистой Девы Марии, называемая Ключ мудрости».

Береги ум смолоду!

Рассказывают, что в старину к иконе «Подательница ума» приходили душевнобольные, и многие из них по своей вере получали от Пресвятой Девы исцеление.

В Москве этому чудотворному образу Богородицы можно помолиться в храме Тихвинской иконы Божией Матери в Алексеевском, рядом со станцией метро «ВДНХ». По преданию, нарядную церковь в стиле «узорочье» построили в 1676–1682 годах как часть комплекса «путевых дворцов» царя Алексея Михайловича на пути в Троице-Сергиеву Лавру. Молельные комнаты царя и царицы сохранились в храме до наших дней. Образ «Прибавление ума», подаренный храму в XVIII веке неким архимандритом, размещен у южной стены храма.


К радости православных, в России есть храм, где находится самая древняя из известных икон Божией Матери «Прибавление ума». В Ярославской области, в 370 километрах от Москвы, на берегах Волги расположен старинный город Тутаев (Романов-Борисоглебск) – безусловная жемчужина русской провинции. Первое упоминание о церкви Покрова Божьей Матери, в просторечье Покровки, относится к XVII столетию. Именно здесь, в приземистом одноэтажном храмовом здании трапезного типа сохранилось несколько чудодейственных икон, в том числе и образ Богородицы «Прибавление ума».

«Не те умны, которые изучили изречения и писания древних мудрецов, но те, у которых душа умна, которые могут рассудить, что добро и что зло», – наставлял преподобный Антоний Великий. «Всякая премудрость – от Господа и с Ним пребывает вовек» (Сир. 1,1), – гласит Священное Писание. Царь Соломон просил Господа даровать ему «сердце разумное, чтобы… различать, что добро и что зло» (3 Цар. 3,9). Бесспорно, кроме человеческого интеллекта Соломон обладал еще и Божественной мудростью: «И дал Бог Соломону мудрость и весьма великий разум, и обширный ум, как песок на берегу моря» (3 Цар. 4, 29). «Будь осторожен: береги свой ум», – этими словами выразил праведный Иоанн Кронштадтский сущность святоотеческого учения об «умном делании» и хранении ума.


…Многие паломники, приезжающие поклониться святыням в Лорето, Москву или Романов-Борисоглебск, не раз возвращаются туда, для того чтобы поблагодарить Божию Матерь за повышение интеллектуальных способностей и просвещение ума.

Молитва ко Пресвятой Богородице пред Ее иконою «Подательница ума»

Богородице Пречистая, Доме, Егоже созда Себе Премудрость Божия, даров духовных Подательнице, от мира к премирным ум наш возводящая и всех к познанию разума приводящая! Приими молебное пение от нас, недостойных раб Твоих, с верою и умилением покланяющихся пред Пречистым образом Твоим. Умоли Сына Твоего и Бога нашего, да дарует властем нашим мудрость и силу, судиям правду и нелицеприятие, пастырем мудрость духовную, ревность и бдение о душах наших, наставником смиренномудрие, чадом послушание, всем же нам дух разума и благочестия, дух смирения и кротости, дух чистоты и правды. И ныне, Всепетая наша Мати, подай нам ума прибавление, умири, соедини во вражде и разделении сущия и положи им союз любве нерушимый, всех заблуждших от неразумия к свету истины Христовы обрати, страху Божию, воздержанию и трудолюбию настави, слово премудрости и душеполезное знание просящим даруй, осени нас вечною радостию, Херувимов честнейши и Серафимов славнейши сущая. Мы же, дивная дела и многоразумную Премудрость Божию в мире и жизни нашей видяще, устранимся земныя суеты и излишних житейских попечений, и ум, сердце наше на небеса возведем, яко да Твоим заступлением и помощию славу, хвалу, благодарение за вся в Троице славимому Богу и всех Создателю возсылаем, ныне и присно и во веки веков. Аминь.


Ирина Лазарева

hram-nikola.kiev.ua

икона Божией Матери «ПРИБАВЛЕНИЕ УМА»

икона Богородицы «ПРИБАВЛЕНИЕ УМА»

Местночтимая

 

икона Божией Матери «ПРИБАВЛЕНИЕ УМА» (икона Богородицы,Богоматери)

_________________________________________________________

 

Образ весьма редкой иконографии. Фигуры Богородицы и Богомладенца покрыты колоколоподобным одеянием с крестами в качестве орнамента, что символизирует скорбь и прославление. Фигуры расположены на фоне портала райского входа, с восседающими на облаках ангелами со светильниками в руках, символизирующими свет истины. У подножия райского входа в виде миниатюрных домиков изображён Небесный Иерусалим.

Символика иконы Богоматери «ПРИБАВЛЕНИЕ УМА» отражает идею искупительной жертвы Иисуса Христа, открывающей верующим дорогу в Небесный Иерусалим. Так же как и перед иконой «КЛЮЧ РАЗУМЕНИЯ».

 

Перед иконой «ПРИБАВЛЕНИЕ УМА» молятся Богородице о вразумлении детей, подвизающихся в учении.

 


икона Богородицы «ПРИБАВЛЕНИЕ УМА»

__________________________________________

Молитвы к Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой  «Прибавление ума»

 

Молитва первая перед иконой Прибавление ума

О Пресвятая Дево! Ты — Невеста Бога От­ца и Матерь Божественнаго Его Сына Иисуса Христа! Ты — Царица Ангелов и спа­сение людей, обличительница грешников и наказательница бого-отступников. Помилуй и нас, тяжко согрешивших и не исполнив­ших заповедей Божиих, нарушивших обеты крещения и обеты монашества и многие дру­гие, которые обещали исполнять. Когда Дух Святый отступил от царя Саула, тогда боязнь и уныние напали на него и тьма отчаяния и безрадостное состояние души мучили его. Теперь и мы за грехи наши все лишились благодати Духа Святаго. Ум осуетился суетою помышлений, забвение о Боге омрачило ду­ши наша, и теперь теснят сердце всякаго ро­да печали, скорби, болезни, ненависть, зло, вражда, мстительность, злорадство, и прочие грехи.


не имея радости и утешения, зовем к Тебе, Мати Бога нашего Иисуса Христа, да умолиши Сына Твоего простить нам все на­ши согрешения и послать к нам Духа Утеши­теля, как послал Он Его на апостолов, да уте­шенные и просвещенные Им воспоим Тебе благодарственную песнь: радуйся Пресвятая Богородице, ко спасению прибавившая нам ума. Аминь.

 

Молитва вторая перед иконой Прибавление ума

Царице моя Преблагая, Надеждо моя пресвятая, приятелище сирым и странным заступнице, бедствующих помоще и озлобляемых покрове, зриши мою напасть, зриши мою скорбь; отовсюду искушением одержим есмь, а заступающаго несть. Ты убо Сама помози ми яко немощну, окорми мя яко странна, настави яко заблуждша, увра­чуй и спаси яко безнадежна. Не имамы иныя помощи, не имамы иныя надеж­ды, разве Тебе, Владычице, Ты нам помози, на Тебе надеемся и Тобою хвалимся, Твои бо есмы раби, да не постыдимся. Под Твою милость при­бегаем, Богородице Дево, молений наших не презри в скорбех, но от бед избави нас, Едина чистая и благословенная. Аминь.

 

Молитва третья перед иконой Прибавление ума

Богородице Пречистая, Доме, егоже созда Себе Премудрость Божия, даров духовных Подательнице, от мира к премирным ум наш возводящая и всех к познанию разума приводящая! Приими молебное пение от нас, недостойных раб Твоих, с верою и умилением покланяющихся пред пречистым образом Твоим.


оли Сына Твоего и Бога нашего, да дарует властем нашим мудрость и силу, судиям правду и нелицеприятие, пастырем мудрость духовную, ревность и бдение о душах наших, наставником смиренномудрие, чадом послушание, всем же нам дух разума и благочестия, дух смирения и кротости, дух чистоты и правды. И ныне, Всепетая, Вселюбимая наша Мати, подай нам ума прибавление, умири, соедини во вражде и разделении сущия и положи им соуз любве неразрешимый, всех заблуждших от неразумия к свету истины Христовы обрати, страху Божию, воздержанию и трудолюбию настави, слово премудрости и душеполезное знание просящим даруй, осени нас вечною радостию, Херувимов светлейши и Сера­фимов честнейши сущая. Мы же, славная дела и многоразумную премудрость Божию в мире и жизни нашей видяще, устранимся земныя суеты и излишних житейских попечений, и ум, сердце наше на Небеса возведем, яко да Твоим заступлением и помощию славу, хвалу, благодарение и поклонение за вся в Троице славимому Богу и всех Создателю возсылаем, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

 

икона Богоматери «ПРИБАВЛЕНИЕ УМА»

_____________________________________________

 

Акафист Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой «Прибавление ума»

 


www.deva-maria.ru

Кондак 1

Избранней от всех родов Божией Матери, Небеси и земли Царице, врачевство духовное всему миру подающей, благодарственная пения приносим о даровании Божественнаго сокровища, чудотворныя иконы Ея, «Прибавление ума» нареченныя, еюже ограждаеми, радуемся светло и с любовию взываем:

Радуйся, Всемилостивая Владычице, премудрость и разум верным людем Твоим дарующая.

Икос 1

Ангел предстатель послан бысть во град Назарет к чистей Отроковице Марии рещи: радуйся, егда Бог Слово воплощашеся во утробе Ея. Архангела благовестие слышавши, Пречистая Дева во смирении сердца отвеща: се, Раба Господня, буди Мне по глаголу твоему. Мы же грешнии, благоговейне чтуще Матерь Христа Бога нашего, яко Ангелом научихомся, тако со умилением вопием Благодатней:

Радуйся, Благословенная в женах; радуйся, у Господа обретшая благодать.

Радуйся, силою Всевышняго осененная; радуйся, Духом Святым освященная.

Радуйся, верная Рабо Господня; радуйся, Богоизбранная Отроковице.

Радуйся, Спасителя мира рождшая; радуйся, Мати Света, всех просвещающая.

Радуйся, премудрых превосходящая разум; радуйся, верных озаряющая смыслы.

Радуйся, Небеси и земли Царице; радуйся, яко Тя ублажают вси роди.

Радуйся, Всемилостивая Владычице, премудрость и разум верным людем Твоим дарующая.

Кондак 2

Видящи, Всенепорочная, желание людей новопросвещенных, благослови евангельских тайн благовестника апостола Луку написати пречистаго лика Твоего изображение, и на него зрящи, глаголала еси со властию: С сим образом благодать Моя и сила да будет. Темже благоговейне покланяющеся пред святыми иконами Твоими, имиже весь мир христианский украсила еси, благодарственно вопием о Тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум небесный открывающе, Пречистая Дево, благоизволила еси познати всем верным, яко в мире есть воля Божия, благая, угодная и совершенная, и всяк ум превосходящая. Призри на нас, Всепетая Богородице, озари светом истины, утеши нас, яко Мати, настави нас на путь правды, да возопиим моляще Тебе тако:

Радуйся, Божию Силу и Божию Премудрость, Христа породившая; радуйся, Бога с Человеком соединившая.

Радуйся, светом разума души наша просвещающая; радуйся, неизреченныя славы Божия вместилище.

Радуйся, почитания святых икон освящение; радуйся, духовных сокровищ Подательнице.

Радуйся, честным Твоим иконам благодать даровавшая; радуйся, яко на иконы Твоя взирающе, Самой Тебе покланяемся.

Радуйся, во всем мире исцеления от святых икон Твоих подающая; радуйся, к Небесем умы и сердца наша возводящая.

Радуйся, всю вселенную лучами Твоея благодати озарившая; радуйся, с Сыном Твоим и Богом вечно царствующая.

Радуйся, Всемилостивая Владычице, премудрость и разум верным людем Твоим дарующая.

Кондак 3

Силою благодатною осеняеми, благочестивии людие во град Назарет приидоша и обретоша тамо дом Богородичен, идеже Пречистая Дева родися и благовестие Архангела прият, и пренесоша дом той в землю Италийскую, во град Лорето. Верху же дома онаго доныне есть икона Богородична, от древа сотворена, юже ангельския Небесныя Силы невидимо окружают и благолепно чествуют, радостно вопиюще Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи к роду христианскому матернее милосердие, вси концы земли ко спасению призываеши, Пречистая, темже убо народи разноязычнии от многих стран приходят в дом Твой и пред иконою Твоею исповедуют грехи своя. Того ради от востока до запада прославлена бысть икона Твоя, и избавленнии от болезней, скорбей и напастей людие приносят Ти благодарения, взывающе:

Радуйся, Доме, Егоже созда Себе Премудрость Божия; радуйся, граде Божий, иже от малаго града Назарета произыде.

Радуйся, дом Божий явлением Своим освятившая; радуйся, Отроковице, Святая Святых большая.

Радуйся, с Предвечным Богомладенцем в Назарет пришедшая; радуйся, таинству спасения рода человеческаго послужившая.

Радуйся, Лествице, Еюже восходим от земли на Небо; радуйся, всему миру предивный Покрове.

Радуйся, яко с верою покланяемся пречистаго лика Твоего изображению; радуйся, яко от него приемлем благодатныя дары во спасение душ наших.

Радуйся, дивная знамения иконами Твоими совершающая; радуйся, державная Заступнице рода христианскаго.

Радуйся, Всемилостивая Владычице, премудрость и разум верным людем Твоим дарующая.

Кондак 4

Бурею скорби велия одержим бе изограф некий, в помрачении разума от земных врачей никоеяже пользы получивый. Тогда Пречистая Мати Господа явися болящему и заповеда икону написати, яже дом Ея во граде Лорето освящает. Сия исполнив, изограф исцелися и от того дне икону новописанную «Прибавление ума» нарече, поя пред нею хвалебную песнь Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше людие земли Русския, яко благоизволи Пресвятая Богородица дати им в радость и утешение икону Свою, «Прибавление ума» нареченную, многими списками ея украсиша храмы и домы своя, от нихже дивная знамения и чудеса обильно содеваются всем притекающим с верою и поющим Преблагословенней таковая:

Радуйся, образ Твой честный во утешение и освящение нам даровавшая; радуйся, болезни душевныя и телесныя иконою Твоею скоро врачующая.

Радуйся, землю Русскую покровом милости Твоея осенившая; радуйся, любящия и чтущия Твой образ от всяких бед избавляющая.

Радуйся, со иконами Твоими благодатными невидимо в домы наша входящая; радуйся, благословение и радование тем приносящая.

Радуйся, оставленных врачами на Свои всемощныя руце приемлющая; радуйся, иждившим от недуга ум исцеление подающая.

Радуйся, безнадежных Надеждо; радуйся, умов наших Просвещение.

Радуйся, познания истины чистое зерцало; радуйся, яко от востока и до запада имя Твое ублажается.

Радуйся, Всемилостивая Владычице, премудрость и разум верным людем Твоим дарующая.

Кондак 5

Боготечней звезде подобна явися икона Твоя, Богомати: страну бо нашу Российскую и грады ея освящает, сущих во тьме невежества светом боговедения озаряет, разум наш, грехми помраченный, просвещает, заблуждающихся же на путь делания заповедей Сына Твоего и Бога наставляет, Емуже благодарственне вопием: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше Божественное сокровище — дивную икону Богоматере, к нейже усердно притекающе, в недузех исцеление, в скорбех утешение, в бедах избавление приемлем и радостно поем Заступнице нашей:

Радуйся, явлением иконы Твоея верных осиявшая; радуйся, яко Тобою во тьме возсия Солнце Правды, Христос Бог наш.

Радуйся, Мати Света умнаго, благодатию всю вселенную озарившаго; радуйся, зарями благодати нас просвещающая.

Радуйся, светом Твоим мрак неведения нашего разгоняющая; радуйся, Дево, яко Тобою свет боговедения всем возсия.

Радуйся, свеще неугасимая, свет веры воспламеняющая; радуйся, добродетели путь освещающая.

Радуйся, святыни источниче; радуйся, от бед и напастей крепкая наша Хранительнице.

Радуйся, любве Божественныя светильниче неугасимый; радуйся, сиянием чудес Твоих весну спасения нам возвещающая.

Радуйся, Всемилостивая Владычице, премудрость и разум верным людем Твоим дарующая.

Кондак 6

Проповедует мир весь милости Твоя, Мати Господа нашего, во мнозех бо градех и весех земли Русския икона Твоя «Прибавление ума» лучами чудес сияет, просвещающи души наша светом Божия благодати и подвизающи пети прославльшему Тя Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси в честней иконе Твоей, Богородице, свет спасения всем, блуждающим во тьме грехов и страстей, и всем молящимся пред нею с верою и благоговением скорая помощь подается. Умов наших омрачение светом Твоим отжени, Всепетая, и даруй Истинный Свет узрети всем, с любовию вопиющим Ти сице:

Радуйся, Звездо незаходимая, Солнце Правды в мир вводящая; радуйся, Мати Света Истиннаго, души верных просвещающаго.

Радуйся, благодатнаго учения Наставнице; радуйся, яко светлым покровом ум наш омраченный осеняеши.

Радуйся, заре невечерняя, мглу наших грехов разгоняющая; радуйся, тьмы и вечных мук нас избавляющая.

Радуйся, от сетей вражиих свобождающая; радуйся, безумие мира побеждающая.

Радуйся, душевредных учений низложение; радуйся, душеполезных знаний дарование.

Радуйся, иконою Твоею нас утешающая; радуйся, светом радости души ободряющая.

Радуйся, Всемилостивая Владычице, премудрость и разум верным людем Твоим дарующая.

Кондак 7

Хотяй всем человеком спастися и в разум истины приити, премилосердый Господь и Создатель наш образ Пречистыя Матере Своея «Прибавление ума» даровал есть нам, да вси с верою молящиися пред ним, крепость слова, и разум, и мудрость ума приимше, в тишине помыслов Царю и Богу нашему поют: Аллилуиа.

Икос 7

Новая и преславная чудеса являеши, Мати Божия, верным людем святою иконою Твоею: силою благодати Христовы помраченныя умом просвещаеши, от безумия отвращаеши, разслабленныя укрепляеши и всем притекающим к целебному Твоему образу скорую помощь подаеши, подвизающи пети Тебе таковая:

Радуйся, из глубины неведения извлачающая; радуйся, многи в разуме просвещающая.

Радуйся, слово премудрости просящим дарующая; радуйся, несмысленных разумны содевающая.

Радуйся, греховныя помыслы отгоняющая; радуйся, сердца ожесточенная умягчающая.

Радуйся, ум к Богу возвышающая; радуйся, немудрыя умудряющая.

Радуйся, ко благочестию наша Наставнице; радуйся, одевающая нас вечною радостию.

Радуйся, к Сыну Твоему и Богу молитвы верных приносящая; радуйся, и Сама непрестанно у Престола Вседержителя о всех молящаяся.

Радуйся, Всемилостивая Владычице, премудрость и разум верным людем Твоим дарующая.

Кондак 8

Странно есть видети икону Твою, Пречистая Богородице Дево, на досце написанную, духов тьмы прогоняющую силою Твоею Божественною и разум подающую немощию ума одержимым и всем неудобь учащимся; и нас, во гресех погибающих, молим со слезами, избави от враг видимых и невидимых, от тьмы неразумия, да всегда поем Спасителю и Богу нашему: Аллилуиа.

Икос 8

Вся земля Русская преисполнена, яко звездами богосветлыми, чудотворными иконами Твоими, Богородице Дево, в нейже и сия икона Твоя, «Прибавление ума», благодатию сияет и согревает оледенелая сердца наша знаменьми милости Твоея к нам грешным. Сего ради пред ликом Твоим святым преклоньше колена, воспеваем Тя, Всепречистая Мати наша, тако:

Радуйся, скорби наша в радость претворяющая; радуйся, от разжженных стрел лукаваго нас защищающая.

Радуйся, младенцев воспитание и благодатное хранение; радуйся, юности Охранительнице и Наставнице премудрая.

Радуйся, детем неудобь учащимся разум подающая; радуйся, вражия сети разрушающая.

Радуйся, верных разум просвещающая; радуйся, неверныя посрамляющая.

Радуйся, помрачением ума одержимых исцеляющая; радуйся, яко благодатию от иконы Твоея демони прогоняются.

Радуйся, Мати милосердия и щедрот; радуйся, Надеждо вечнаго нашего спасения.

Радуйся, Всемилостивая Владычице, премудрость и разум верным людем Твоим дарующая.

Кондак 9

Всякое естество ангельское благоговейно Тебе служит, Небеси и земли Царице, человеческий же род хвалы Тебе приносит и Твою святую икону почитает, сию бо во отраду и утешение даровала еси нам. Научи нас, о Всеблагая, достойно славити Тя и воспевати рождшемуся от Тебе Спасителю мира: Аллилуиа.

Икос 9

Витии человечестии недоумевают познати тайну служения Твоего роду христианскому, Богородице, ниже могут изъяснити силу чудотворную, от икон Твоих происходящую на всяку пользу душевную и телесную человеком. Мы же, православнии, со слезами радости пред иконою Твоею святою предстояще, прославляем Тя, Благодатная, и глаголем:

Радуйся, Ангелов радование; радуйся, от Архангел покланяемая.

Радуйся, Юже на воздусе сретают Херувими; радуйся, Ейже похвальная приносят Серафими.

Радуйся, светлое Церкве Небесныя и земныя украшение; радуйся, всех Небесных Сил вышшая.

Радуйся, от воинств Небесных почитаемая; радуйся, всех земнородных славо.

Радуйся, образом Твоим умы наша к Горнему возводящая; радуйся, Путеводительнице наша к Небесному Отечеству.

Радуйся, сиянием души Твоея всю землю просвещающая; радуйся, всех нас при Кресте Сына Твоего усыновившая.

Радуйся, Всемилостивая Владычице, премудрость и разум верным людем Твоим дарующая.

Кондак 10

Спасти хотя мир от безумия и прелести вражия, Человеколюбец Господь чудную икону Твою, Богомати, дарова, пред неюже помраченнии умом исцеляются, беснующиися от демонов свобождаются, скорбящии утешение и радость обретают. Темже прославляюще Бога, подающаго нам таковыя милости, вопием Ему благодарне: Аллилуиа.

Икос 10

Стена необоримая и Покров буди нам, Всенепорочная, сопротив ополчений видимых и невидимых враг, ограждающи нас от всяких бед и болезней. Сего ради припадающе к иконе Твоей «Прибавление ума», с верою в помощь благодатную и врачевство всем недугом душевным и телесным, радостно вопием Ти сице:

Радуйся, от путей погибельных нас удаляющая; радуйся, на всяку истину верных наставляющая.

Радуйся, духа болезни и уныния отгнание; радуйся, духа разума и крепости стяжание.

Радуйся, врагов силою Божиею посрамляющая; радуйся, советы нечестивых разоряющая.

Радуйся, беснующимся здравие подающая; радуйся, вся лютыя недуги врачующая.

Радуйся, от смерти духовныя нас избавляющая; радуйся, слезами Твоими грехи наша омывающая.

Радуйся, радостию духовною нас дивно насыщающая; радуйся, и в будущем веце вечныя радости нас сподобляющая.

Радуйся, Всемилостивая Владычице, премудрость и разум верным людем Твоим дарующая.

Кондак 11

Пение благодарственное приносим пред пречистым образом Твоим, Пренепорочная, за неизреченное Твое милосердие и молимся, о Богоблагодатная: огради ум наш и сердце от тлетворных учений, неверия и суеверия, сохрани страну нашу Российскую от всяких нестроений, врагами веры во Отечестве нашем воздвизаемых, и сподоби нас чистым сердцем славити Создателя нашего, поюще песнь: Аллилуиа.

Икос 11

Яко светоприемную свещу зрим икону Твою, Богомати, сиянием чудес землю нашу просвещающую, на путь спасения нас наставляющую и сердца наша любовию воспламеняющую к Тебе, Пречистей Матери Господа. Мы же, ведуще силу благодати Твоея, песньми радостными прославляем Тя сице:

Радуйся, премудрости Соломоновы превышшая; радуйся, сокровенныя тайны Божия верным открывающая.

Радуйся, любомудрыя немудрыя являющая; радуйся, Молние, души просвещающая.

Радуйся, суетную мудрость века сего посрамляющая; радуйся, ослепленных ею на путь правый наставляющая.

Радуйся, искренне молящимся ум обновляющая; радуйся, в час недоумения мысль благу на сердце полагающая.

Радуйся, Премудрости и благости Божия откровение; радуйся, Горняго мира Красото.

Радуйся, явившая нам дивную икону Твою, яко дар Небесный; радуйся, источниче радости непрестанныя.

Радуйся, Всемилостивая Владычице, премудрость и разум верным людем Твоим дарующая.

Кондак 12

Благодать Божественную испроси у Сына Твоего и Бога, о Всеблагая, подай нам руку помощи, да не погибнем без покаяния; согрей нас любовию Твоею, очисти умы наша от греховных помыслов, просвети сердечныя очи наша к зрению спасения и сподоби нас в жизни сей и в Царстве Небеснем воспевати Творцу и Создателю нашему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще чудеса, от иконы Твоея явленная, Владычице, хвалим, славим и величаем Тя, честнейшую воистину Херувим и славнейшую без сравнения Серафим. Призри с Небесе, Богородице, на предстоящия пред святою иконою Твоею и благодать Твою низпосли нам, избави от всяких бед и искушений вражиих всех воспевающих Тя, яко Заступницу и Хранительницу нашу:

Радуйся, молитвами Твоими весь мир спасающая; радуйся, нынешняго скорбнаго века утешение.

Радуйся, Мати Света, светом чистоты Твоея всех просвещающая; радуйся, воли Господни тайны нам открывающая.

Радуйся, страну Российскую в достояние Себе избравшая; радуйся, явлением чудотворных икон Твоих землю Русскую благословившая.

Радуйся, чудесы от образа Твоего к Свету Истины нас возводящая; радуйся, незримо нас благодатию осеняющая в образе Твоем.

Радуйся, радость благодатную в сердца боголюбивая изливающая; радуйся, двери милосердия Божия ходатайством Твоим отверзающая.

Радуйся, дары Духа Святаго стяжати нам помогающая; радуйся, едина Чистая и Благословенная в женах.

Радуйся, Всемилостивая Владычице, премудрость и разум верным людем Твоим дарующая.

Кондак 13

О Всепетая Мати Присносущнаго Света и Отчия Премудрости, Ты еси свет омраченных, прибавление ума и радость сердец наших; услыши и приими моление нас грешных, умудри нас неразумных и настави на пение и молитву пред иконою Твоею, «Прибавление ума» нареченную. Не престай молити о нас, недостойных рабех Твоих, славящих Тя и поющих Сыну Твоему и Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангел предстатель…» и 1-й кондак «Избранней от всех родов …».

Молитва

Богородице Пречистая, Доме, Егоже созда Премудрость Божия, даров духовных Подательнице, от мира к премирным ум наш возводящая и всех к познанию разума приводящая! Приими молебное пение от нас, недостойных раб Твоих, с верою и умилением покланяющихся пред пречистым образом Твоим. Умоли Сына Твоего и Бога нашего, да дарует властем нашим мудрость и силу, судиям правду и нелицеприятие, пастырем мудрость духовную, ревность и бдение о душах, наставником смиренномудрие, чадом послушание, всем же нам дух разума и благочестия, дух смирения и кротости, дух чистоты и правды. И ныне, Всепетая наша Мати, подай нам ума прибавление, умири, соедини во вражде и разделении сущия и положи им соуз любве неразрешимый, всех заблуждших от неразумия к свету истины Христовы обрати, страху Божию, воздержанию и трудолюбию настави, слово премудрости и душеполезное знание просящим даруй, осени нас вечною радостию, Херувимов честнейши и Серафимов славнейши сущая. Мы же, дивная дела и многоразумную премудрость Божию в мире и жизни нашей видяще, устранимся земныя суеты и излишних житейских попечений, и ум, сердце наше на Небеса возведем, яко да Твоим заступлением и помощию славу, хвалу, благодарение и поклонение за вся в Троице славимому Богу и всех Создателю возсылаем, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

azbyka.ru

История ее написания необычная. Однажды, было это в XVI-XVII веке, один монах, иконописец, стараясь разобраться в вере, стал читать книги, изданные до патриарха Никона, до книжной справы. Известно, что справа привела в России к расколу церкви. Потом инок стал сличать эти книги с книгами, изданными Никоном уже с исправлениями. Он много думал, по каким же книгам ему молиться, чтобы не совершить грех. И так он старался разобраться в них, что рассудок его помутился.

Тогда, в моменты просветления, он стал молиться Богородице, чтобы Она помогла ему опять обрести рассудок. Однажды во время молитвы Пресвятая явилась ему и сказала: «Напиши икону в том образе, в каком видишь Меня, и молись перед ней». Иконописец увидел чудную икону, но она появлялась только на небольшой промежуток времени. Он начал делать с нее список. Но она быстро исчезала, и монах снова молился и впадал в безумие. Так продолжалось долго, до тех пор, пока икона не была закончена. Когда иконописец завершил работу, он полностью исцелился. Икона стала чудотворной, к ней стекалось множество душевнобольных и по своей вере они получали исцеление. Сегодня она хранится в Спасо-Преображенском Соборе г. Тутаево Ярославской области. Ее каждый год к первому сентября вывозят в Ярославль на поклонение.

Иконография иконы очень необычная. Богородица спелената с младенцем Спасителем одним долматиком. Так называлась во II веке туника мужчин и женщин в Долмации. Потом ее стали носить коронованные особы, и она же стала архиерейским облачением (саккосом) и облачением диаконов (стихарь). Долматик до XI века был белым, но потом стали практиковаться цветные священнические облачения, которые теперь и красные, и зеленые, и фиолетовые, и золотые, но белый по-прежнему чаще других используется в праздники, особенно господские.

На Пресвятой Деве Марии и Спасителе царские венцы. Господь в левой руке держит царскую державу, правой — благословляет молящихся. Короны и необычность иконографии иконы указывают на ее западное происхождение.

Русский исследователь и этнограф Андрей Титов в начале XX века выявил связь этой иконы со статуей Мадонны Лорето, той, что установлена в алтаре восточной части «Святого Домика». Только теперь в московской традиции она получила иное название – не "Ключ Разумения", а "Прибавление ума".

Отличие заключается и в том, что статуя в Лорето сделана из кедрового дерева, короны на Мадонне Лорето и Иисусе Христе позолочены, долматик богато украшен бриллиантами и жемчужными нитями.

Сказание приписывает авторство статуи апостолу Луке, но исследования показали, что статуя была создана много веков спустя после смерти апостола – в XII-XIII веке. От времени она потемнела. В начале XX века старинная статуя сгорела во время пожара в Святом Домике. На следующий год сделали ее копию тоже из ливанского кедра. Автор копии решил приблизить статую к старинному образу и очень сильно затемнил ее. Теперь она выглядит почти черной. Паломники, прибывающие на поклонение в Италию, могут получить картонную иконку с названием «Богоматерь Лоретская. Русская икона XVIII века».

Но вернемся к иконе «Прибавление ума». Она очень необычна для православной иконографии и имеет сложную символику. Как уже говорилось, Богородица и Спаситель изображены в едином колоколообразном облачении, которое украшено многочисленными крестами и цветами, что символизирует, с одной стороны, скорбь, а с другой прославление.

Единый образ Богородицы и Богомладенца изображен у входа в рай, в проеме — множество звезд. Но портал над образом отражает архитектурную деталь «Святого Домика». Ангелы по обе стороны иконы, стоя на облаках, держат светильники, как бы встречая их у врат. Это символизирует вечный свет истины. Сверху и снизу единого образа – красные серафимы и херувимы.

На портале по левую и правую стороны висят зажженные светильники, которые наводят на мысль о притче из Евангелия о мудрых девах, отправившихся встречать Жениха и взявших с собой масло, и девах юродивых, несмысленных, у которых в момент прихода Жениха, масла не оказалось. Масло – это символ ума и Духа Святого. У подножия изображен Небесный град — Горний Иерусалим.

Таким образом, символика иконы показывает, что жертва Сына Божьего во искупление грехов открывает всем верующим дорогу в Царство Небесное. В нижней части старинных списков иконы иногда бывает текст:

«Изображение Пресвятые Богородицы прибавлением к житию судити живых и мертвых от смертного оубийства защищает, от тлетворных ветров, от озноба, от трясавицы, от находа зверей ядовитых, от врагов и мшиц, и комаров».

Икона в такой иконографии была написана псковскими и новгородскими мастерами после большого пожара в Москве 1574 г. по приглашению Иоанна IV Грозного. Имея очень необычное сказание, она не относится и ни к одному из известных типов православных Богородичных икон: ни к Умилению, ни к Одигитрии, ни к Знамению, ни к Агиосоритиссе, ни к Панахранте. Да и к типу акафистных ее тоже не причислишь.

Это, пожалуй, если и не единственный, то очень редкий и любопытный случай, когда в основе православной иконы лежит католическая статуя – статуя Мадонны Лорето. Все это делает икону привлекательной, необычной и день ее празднования – 28 августа практически совпадает с днем знаний.

Наверное еще и поэтому она кладется на аналой в дни молебна перед началом учебного года. Тогда в храмах подаются многочисленные записочки с именами чад, которым предстоит большой и трудный путь в царство знаний.

хризма.рф